Ramp eller runda extraljus?

Detta är en vanlig förekommande fråga för många bilägare. I vårt avlånga land mörknar det fort under vinterhalvåret och en stor del av befolkningen kör uteslutande på ödsliga landsvägar som inte har belysning. Detta ställer höga krav på god sikt men vad bör man välja när det är dags att uppgradera lyset på bilen, en ljusramp som extraljus eller runda extraljus?

Det finns både för- och nackdelar med de båda lösningarna, personligen hade jag, ifall möjligheten finns, satsat på en led ljusramp på 40 grader kombinerat med ett par runda extraljus med spot bild. Anledningen är för att de båda lamporna kompletterar varandra otroligt bra. En led ramp ger ofta ett jämnt och fint ljus med en någon sämre räckvidd medan vanliga extraljus har en lång räckvidd, dock med sämre spridning av ljuset som resultat. För att uppnå en fin och jämn ljusbild så bör man satsa på minst 4st lampor. Det kan dock vara svårt att hitta plats för såpass många lampor på vissa bilar eller att det helt enkelt inte är estetiskt tilltalande utseendemässigt. Ifall man väljer en led ramp så bör vara medveten om att det lönar sig att satsa på kvalitet, ibland till ett något dyrare pris för att undvika de klassiska fällor som kan uppstå när man väljer att köpa budgetprodukter.

En led ramp med 40 grader spridning är oftast att rekommendera ifall man söker en universal lösning. En annan viktig aspekt man bör tänka på är själva bredden på ljuset. Om man ofta kör på slingriga landsvägar så kan rådjur springa in på körbanan från precis ingenstans och då gäller det att man hinner se detta i god tid. En led ramp med bredare ljusbild kan därför spela en helt avgörande roll i slutändan, så tänk på att inte endast stirra er blinda på ”räckvidden” utan försök hitta en lösning som passar dina behov.